10- شباهت حضرت مهدى علیه السّلام به قرآن کریم
1- هر دو داراى عصمت هستند
قرآن کریم- (لَا یَأْتِیهِ الْبَاطِلُ مِنْ بَیْنِ یَدَیْهِ وَلَا مِنْ خَلْفِهِ)[1]
حضرت مهدى علیه السّلام- در زیارت جامعه مىخوانیم «عصمکم الله من الزّلل»
2- هر دو داراى کرامت هستند
قرآن کریم- (إِنَّهُ لَقُرْآنٌ کَرِیمٌ لَا یَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ)[2]
حضرت مهدى علیه السّلام- در زیارت جامعه مىخوانیم:
«و اشهد انّکم الائمّة الرّاشدون المهدیّون المعصومون المکرّمون»
3- هر دو مایه هدایت مردم هستند
قرآن کریم- (هُدًى لِلنَّاسِ)[3]
حضرت مهدى علیه السّلام- در دعاى غیبت امام زمان علیه السّلام مىخوانیم:
«فأنّه الهادى الصّابر المجتهد الشّکور»[4]
4- هر دو نور خداوند هستند
قرآن کریم- (قَدْ جَاءَکُمْ مِنْ اللَّهِ نُورٌ وَکِتَابٌ مُبِینٌ)[5]
حضرت مهدى علیه السّلام- در دعاى نیمه شعبان مىخوانیم:
«نوره الّذى لا یخبوا»
و در دعاى روز جمعه خطاب به حضرت عرض مىکنیم:
«السّلام علیک یا نور الله الّذى یهتدى به المهتدون»
5- هر دو داراى زیبایى هستند
قرآن کریم- (اللَّهُ نَزَّلَ أَحْسَنَ الْحَدِیثِ کِتَابًا مُتَشَابِهًا)[6]
حضرت مهدى علیه السّلام- پیامبر اکرم صلّى الله علیه و اله: درباره مهدى علیه السّلام مىفرماید:
«شابّ من احسن الناس وجها»[7]
جوانى از زیباروىترین مردم است.
پیامبر اکرم صلّى الله علیه و اله: فرمود:
«المهدى من ولدى وجهه کالقمر الدرىّ»[8]
مهدى از فرزندان من است، صورت او مانند ماه فروزان است.
پیامبر اکرم صلّى الله علیه و اله فرمود:
«المهدى طاووس اهل الجنّة»[9]
مهدى علیه السّلام طاووس اهل بهشت است.
6- هردو مظهر برکت خداوند هستند
قرآن کریم- (وَهَذَا کِتَابٌ أَنزَلْنَاهُ مُبَارَکٌ)[10]
حضرت مهدى علیه السّلام- پیامبر اکرم صلّى الله علیه و اله مىفرماید در آخر الزمان خداوند مردى را از بهترین فرزندان و پاکترین عترت من برمىانگیزد که سراپا عدل و
برکت و پاکى است.
«... اذ بعث الله رجلا من اطایب عترتى و ابرار ذریّتى عدلا مبارکا زکیا»[11]
7- هر دو به عنوان خاتم معرفى شدهاند.
قرآن کریم خاتم کتب آسمانى است، امام زمان نیز خاتم اوصیاء الهى است.
8- همانطورى که شب قدر قرآن کریم نازل شد، در شب نیمه شعبان قرآن ناطق، حضرت مهدى علیه السّلام ظهور پیدا کرد، از این رو بنابر سخن امام باقر علیه السّلام بهترین شب بعد از شب قدر، شب نیمه شعبان است.
و بنابر سخن حضرت رضا علیه السّلام شب نیمه شعبان مانند شب قدر سرنوشت انسانها از نظر رزق و زمان مرگ تعیین مىگردد.
«و لیلة النّصف من شعبان و فیها تقسم الارزاق و الاجال و ما یکون فى السّنة»[12]
9- رسالت هر دو جهانى است
خداوند متعال در مورد قرآن مىفرماید: (وَأُوحِیَ إِلَیَّ هَذَا الْقُرْآنُ لِأُنذِرَکُمْ بِهِ وَمَنْ بَلَغَ)[13]
با توجه به کلمه «و من بلغ» دعوت عمومى و همگانى و رسالت جهانى قرآن مجید روشن مىشود و خداوند متعال درباره حکومت امام مهدى نیز مىفرماید: (أَنَّ الأَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ)[14] با توجه به کلمه «ارض» که به مجموع کره زمین گفته مىشود روشن مىشود که حکومت حضرت مهدى علیه السّلام جهانى است.
امام باقر علیه السّلام نیز درباره تفسیر این آیه مىفرماید:
«هم اصحاب المهدى فى آخر الزّمان»[15]
10- هر دو شفا و رحمت براى مؤمنین هستند
خداوند متعال درباره آخرین کتاب آسمانى مىفرماید: (وَنُنَزِّلُ مِنْ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِینَ)[16]
امام على علیه السّلام ظهور حضرت را چنین توصیف مىفرماید:
«و شفاء و رحمة للمؤمنین»[17]
11- هر دو مظهر حق هستند
قرآن کریم- (وَالَّذِی أَوْحَیْنَا إِلَیْکَ مِنْ الْکِتَابِ هُوَ الْحَقُّ)[18]
یکى از القاب امام مهدى علیه السّلام حق است.[19] حضرت مهدى علیه السّلام- امام باقر علیه السّلام مىفرمایند: آیه شریفه (وَقُلْ جَاءَ الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَاطِلُ)[20]
درباره امام مهدى علیه السّلام است.[21] 12- هر دو واسطه بین خلق و خالقند
حضرت على علیه السّلام درباره قرآن مىفرماید:
«حبل الله المتین»[22]
درباره امام مهدى علیه السّلام در دعاى ندبه مىخوانیم:
«این السّبب المتّصل بین الارض و السّماء»
[1] ( 1). فصلت 43
[2] ( 2). واقعه 77- 78
[3] ( 3). بقره 185
[4] ( 4). کمال الدین 3/ 513
[5] ( 5). مائده 51
[6] ( 1). زمر 23
[7] ( 2). غیبت طوسى 271
[8] ( 3). بحار 51/ 85
[9] ( 4). بحار 51/ 105
[10] ( 5). انعام 92
[11] ( 1). روزگار رهایى 2/ 950
[12] ( 2). بحار 94/ 88
[13] ( 3). انعام 19
[14] ( 4). انبیاء 106
[15] ( 1). مجمع البیان 7/ 106
[16] ( 2). اسراء 82
[17] ( 3). روزگار رهایى 2/ 608- الزام الناصب 1/ 209
[18] ( 4). فاطر 31
[19] ( 5). نجم الثاقب 256
[20] ( 6). اسراء 81
[21] ( 7). روضه کافى 286
[22] ( 8). نهج البلاغه 198
9- ولایت تکوینى پیامبران و حضرت مهدى علیهالسلام
اگر انسان بر طبع خود مسلّط شد و عقل خود را بر نفس حاکم نمود. خداوند متعال به او قدرتى عنایت مىکند که بر طبیعت نیز مسلّط مىشود. از این معنى به ولایت تکوینى تعبیر مىشود وبه عبارت دیگر وقتى انسان به حدى رسید که توانست نفس خود را رام کند، خداوند امور طبیعى مانند آب و باد و آتش و غیر آن را در برابر او رام قرار مىدهد. قرآن کریم درباره انبیاء الهى مىگوید: ما آنها را امام و رهبر مردم قرار دادیم که به فرمان ما هدایت مىکنند و به آنها فعل خیرات و برپا داشتن نماز و پرداخت زکات را وحى کردیم، زیرا آنان بندگان ما بودند و در طریق عبودیت قدم برداشتند.
«و جعلناهم ائمة یهدون بأمرنا و اوحینا الیهم فعل الخیرات و اقام الصلوة و ایتاء الزکوة و کانوا لنا عابدین»[1]
«و جعلناهم ائمة یهدون بأمرنا لمّا صبروا و کانوا بآیاتنا یوقنون»[2]
بنابراین از دو آیه فوق استفاده مىشود که رهبران الهى و هدایتگران بشر به خاطر این که عقل را بر نفس مسلط ساختند و در میدان جهاد اکبر پیروزمند و موفق بودند خداوند این لطف را در حق آنان روا داشت که آنان به امر الهى
مردم را هدایت مىکنند و مىتوانند در جان و روح افراد تأثیر داشته باشند. «یهدون بأمرنا»
نکته دیگر این که معجزاتى که از انبیاء صادر مىشود و کارهاى خارقالعادهاى که از آنان سرمىزند و در امور طبیعى تصرف مىکنند، گاهى خداوند آن کار را به خود نسبت مىدهد. مثل این که مىفرماید: ما آهن را براى داود علیهالسلام نرم ساختیم.
و گاهى آن کار را به خود آن پیامبر نسبت مىدهد البته مقید به اذن خداوند قرار مىدهد. به عنوان نمونه به برخى از معجزات انبیاء که در قرآن بیان شده اشاره مىشود، اعمّ از این که خداوند آن کار را براى آن
پیامبر انجام داده یا این که آن پیامبر خودش کار را به اذن خداوند انجام داده است.
1. سرد شدن آتش براى ابراهیم علیهالسلام: «یا نار کونى بردا و سلاما على ابراهیم»[3]
2. نرم شدن آهن براى داود علیهالسلام: «و النّا له الحدید»
3. مسخر شدن باد براى سلیمان علیهالسلام: «و سخّرنا له الریح تجرى بامره»[4]
4. بیرون آوردن شتر از کوه براى صالح علیهالسلام: «انّا مرسلوا الناقة فتنة لهم»[5]
5. شکافته شدن دریا براى موسى علیهالسلام: «فاضرب لهم طریقا فى البحر یسبا»[6]
6. بیرون آمدن آب از سنگ براى موسى علیهالسلام: «اضرب بعصاک الحجر فانفجرت منه اثنتا عشرة عینا»[7]
7. شکافته شدن ماه براى پیامبر اکرم صلىاللهعلیهوآله: «اقتربت الساعة وانشق القمر»[8]
8. خلقت پرنده توسط حضرت عیسى علیهالسلام: «انى اخلق لکم من الطین کهیئة الطیر فانفخ فیه فیکون طیرا باذن الله»[9]
9 و 10. شفا یافتن بیمار و زنده شدن مرده توسط حضرت عیسى علیهالسلام: «و ابرئ الاکمه و الابرص وپ احیى الموتى باذن الله»[10]
این ولایت تکوینى و قدرت تصرف در امور طبیعى که قرآن کریم براى پیامبران بیان نموده از احادیث استفاده مىشود که براى امامان معصوم علیهمالسلامنیز بوده است و صدها معجزه به صورتهاى مختلف از معصومین علیهمالسلامصادر شده است.
الف) امام سجاد علیهالسلام در صحیفه سجّادیه مىفرماید: خداوند تمام موجودات را براى ما رام قرار داده است
«کل خلیقته منقادة لنا».
ب) امام باقر علیهالسلام مىفرماید: «انّ الله اقدرنا على ما نرید».[11] ج) امام صادق علیهالسلام مىفرماید:
«سبحان الذى سخّر للامام کل شىء».
ارتباط
تمام معجزات و امور خارق العادهاى که براى انبیاء الهى بیان شده و تصرفاتى که پیامبران در امور طبیعى داشتهاند براىحضرت مهدى علیهالسلام نیز جریان دارد و از برخى احادیث استفاده مىشود که خداوند نظیر آن معجزات را به دست مبارک آن حضرت براى اتمام حجّت بر دشمنان ظاهر مىنماید.
«ما من معجز من معجزات الانبیاء و الاوصیاء الّا و یظهر الله تبارک و تعالى مثلها فى ید قائمنا لاتمام الحجة على الاعداء».[12]
[1] ( 1). سوره انبیاء، آیه 73.
[2] ( 2). سوره سجده، آیه 24.
[3] ( 1). سوره انبیاء، آیه 69.
[4] ( 2). سوره ص، آیه 36.
[5] ( 3). سوره قمر، آیه 27.
[6] ( 1). سوره طه، آیه 77.
[7] ( 2). سوره اعراف، آیه 160.
[8] ( 3). سوره قمر، آیه 1.
[9] ( 4). سوره آل عمران، آیه 49.
[10] ( 5). سوره آل عمران، آیه 49.
[11] ( 1). بحار الانوار، 46/ 244.
[12] ( 2). اثبات مهدویت از دیدگاه قرآن، ص 95 به نقل از چهل حدیث از فضل بن شاذان، ص 60.
8- حضرت مهدى علیهالسلام جامع کمالات پیامبران
تمام اوصاف و کمالاتى که در قرآن کریم براى پیامبران خدا بیان شده ثمره اعمّ از اوصاف و خصوصیات شخصى مانند تقوى عبودیت و بندگى اخلاص مجاهدت در راه خدا و ترس از خدا و نترسیدن از غیر خدا، صبر، یقین، حلم و بردبارى و توکّل و مانند آن یا اوصافى که در ارتباط با دعوت مردم به سوى دین خدا براى آنها ذکر شده و اهداف و برنامههایى که آنان داشتهاند به طور کلى مىتوان درباره حضرت مهدى علیهالسلامنیز ادعا نمود.
زیرا او به تمام آرزوهاى انبیاء خدا جامه عمل مىپوشد و اهداف و آرمان مقدس آنان را که عبارت از قیام به قسط و عدالت است تحقق مىبخشد. چنان که قرآن کریم مىفرماید:
«لقد ارسلنا بالبیّنات و انزلنا معهم الکتاب و المیزان لیقوم الناس بالقسط»[1]
در حدیثى امام باقر علیهالسلام از پیامبر اکرم صلىاللهعلیهوآله نقل مىکند که فرمود اگر از عمر دنیا نمانده باشد مگر یک روز خداوند آن روز را چنان طولانى نماید تا مردى صالح از اهل بیت من برانگیخته شود و زمین را پر از عدل و داد نماید چنان که از ستم و ظلم پر شده باشد.
«لو لم یبق من الدنیا الا یوم واحد لطوّل الله ذلک الیوم حتى یبعث رجلا صالحا من اهل بیتى یملأ الارض عدلا و قسطا کما قد ملئت ظلما و جورا»[2]
اوصاف شخصى پیامبران
1. عبادت و بندگى: «و جعلنا هم ائمة یهدون بأمرنا ... و کانوا لنا عابدین»[3]
2. اخلاص: «انا اخلصنا هم بخالصة ذکرى الدار»[4]
3. صبر و یقین: «و جعلنا منهم ائمة یهدون بأمرنا لمّا صبروا و کانوا بآیاتنا یوقنون»[5]
4. ترس از خدا و نترسیدن از غیر خدا: «الذین یبلّغون رسالات الله و یخشون و لایخشونه احدا الّا الله»[6]
5. صبر و استقامت: «کل من الصابرین»[7]
«لنبصرّن على ما اذیتحونا»[8]
6. توکل: «و ما لنا الّا نتوکّل على الله و قد هدانا سبلنا»[9]
برنامههاى پیامبران
1. دعوت به عبادت خدا: «و الى عاد اخاهم هودا قال یا قوم اعبدوا الله»[10]
نظیر همین تعبیر درباره حضرت صالح و شعیب نیز آمده است.[11] 2. دعوت به تقوا: «و اذ قال لهم اخوهم نوح الا تتقون»[12]
نظیر همین تعبیر درباره هود و صالح و لوط و شعیب در آیات 125، 145، 162، 178 سوره شعراء بیان شده است.
3. ابلاغ وحى الهى: «و ماعلى الرسول الا البلاغ المبین»[13]
4. تشویق و تهدید انسانها: «و ما نرسل المرسلین الا مبشّرین و منذرین»[14]
اهداف پیامبران
1. تعلیم و تزکیه مردم: «هو الذى بعث فى الامیین رسولا منهم یتلوا علیهم آیاته و یزکیهم و یعلمهم الکتاب و الحکمة و ان کانوا من قبل لفى ضلال مبین»[15]
2. رفع اختلاف مردم: «فبعث الله النبیین مبشرین و منذرین و انزل معهم الکتاب بالحق لیحکم بین الناس فیما اختلفوا»[16]
3. ایجاد قسط و عدل: «لقد ارسلنا رسلنا بالبیّنات و انزلنا معهم الکتاب و المیزان لیقوم الناس بالقسط»[17]
4. آزادى از قید اسارت: «... و یضع عنهم اصرهم و الاغلال التى کانت علیهم»[18]
حال با توجه به این آیات قرآن کریم که درباره پیامبران الهى بیان شد، مجموعه این اوصاف و فضائل و کمالات شخصى در حضرت مهدى علیهالسلام وجود دارد. از این رو حضرت رضا علیهالسلام در ضمن حدیثى در سیرت و سنت فرزندش مىفرماید:
«و اعبد الناس ... و یرى من خلفه کما یرى من بین یدیه و لایکون له ظلّ ... تقام عیناه و لا قیام قلبه و یکون محدّثا».
او داناترین مردمان، حکیمترین، پرهیزکارترین مردم، بردبارترین آنان، سخىترین اشخاص و عابدترین همگان است که از پشت همچون پیش رو مىبیند. او را سایه نباشد، دیدگانش در خواب فرو مىرود ولى قلبش همیشه بیدار است و فرشتگان با او سخن مىگویند.[19]
[1] ( 1). سوره حدید، آیه 25.
[2] ( 1). مجمع البیان، 7/ 106.
[3] ( 2). سوره انبیاء، آیه 73.
[4] ( 3). سوره ص، آیه 46.
[5] ( 4). سوه سجده، آیه 24.
[6] ( 1). سوره احزاب، آیه 39.
[7] ( 2). سوره انبیاء، آیه 85.
[8] ( 3). سوره ابراهیم، آیه 12.
[9] ( 4). سوره ابراهیم، آیه 12.
[10] ( 5). سوره اعراف، آیه 65.
[11] ( 6). سوره اعراف، آیه 61- 85.
[12] ( 7). شعراء، آیه 107.
[13] ( 8).
[14] ( 9). سوره انعام، آیه 48.
[15] ( 10). سوره جمعه، آیه 2.
[16] ( 1). سوره بقره، آیه 213.
[17] ( 2). سوره حدید، ایه 25.
[18] ( 3). سوره اعراف، آیه 157.
[19] ( 4). الزام الناص، آیه 9 به نقل از خورشید کعبه، 50.
7- اجابت دعاى ماه رمضان در دولت کریمه حضرت مهدى علیه السّلام
در دعاى معروفى که در ماه مبارک رمضان خوانده مىشود
«اللّهمّ ادخل على اهل القبور السّرور ...»
در خواستهاى بسیار ارزشمندى مطرح شده که تاکنون آن در خواستها به اجابت نرسیده و در دولت کریمه حضرت مهدى علیه السّلام به اجابت خواهد رسید.
1- «اللّهمّ ادخل على اهل القبور السّرور»
خدایا بر اهل قبور نشاط و سرور عطا کن.
امام صادق مى فرماید: هرگاه حضرت مهدى قیام کند شادى و سرور براى تمام اهل ایمان که از دنیا رفته اند حاصل مى شوند:
«و لا یبقى مومن میت دخلت علیه تلک الفرحه فى قبره ....»
2- ( (اللهم اغن کلّ فقیر))
خدایا هر فقیرى را بى نیاز گردان
قال رسول الله (ص): یتنعم امتى فى زمن المهدى نعمه لم یتنعموا مثلها قط))
در زمان او مردم به نعمت هایى دست مى یابند که در هیچ زمانى دست نیافته باشند.
3- ( (اللهم اشبع کلّ جائع))
خدایا هر گرسنه را سیر نما.
4- ( (اللهم اکس کلّ عریان))
خدایا برهنگان را بپوشان
قال الباقر (ع): (یسوى بین الناس حتى لا ترى محتا جا الى الزکاه)
(مهدى (اموال را به تساوى تقسیم کند به گونه اى که نیازمند به زکات باقى نماند
6- ( (اللهم فرج عن کل مکروب))
خدایا به هر گرفتارى گشایش عطا کن
قال رسول الله (ص): ( (و به یفرج الله عن الامه))
خدا به وسیله مهدى از امت رفع گرفتارى مى کند.
قال المهدى ( (اکثرو الدعاء بتعجیل الفرج فان ذلک فرجکم))
براى تعجیل فرج بسیار دعا کنید که فرج و گشایش شما در همان است.
7- ( (اللهم رد کل غریب))
خدایا هر غریبى را به وطن برگردان
یکى از دعاهاى امام زمان در عصر غیبت این است
(... و على غرباء المونین و المومنات بالرد الى اوطانهم سالمین غائمین بحق محمد و اله الطاهرین))
خدایا بر غریبان مو منین و مومنات بازگشت به وطن خود در حال سلامتى و تندرستى عنایت کن
8- ( (اللهم فک کل اسیر))
خدایا همه اسیرا نرا آزاد نما
قال رسول الله ( (... یرد به سبى المسلمین حیث کانوا))
به وسیله او (امام مهدى علیه السلام) همه اسیران در هر کجا باشند آزاد مى شوند.
9- (اللهم اصلح کل فاسد من امور المسلمین))
خدایا همه مفاسد امور مسلمین را اصلاح فرما.
پیامبر اکرم (ص) مى فرماید
( (ان یصلح الامه بعد فسادها))
خداوند به وسیله امام مهدى این امت را پس از آنکه فاسد شدند اصلاح مى کند.
امام باقر (ع): مى فرماید:
( (اذا قام القائم ذهبت دوله الباطل))
زمانى که قائم ما قیام کند هر دولت باطلى از بین مى رود.
10- ( (اللهم اشف کل مریض))
خدایا همه بیماران را شفا عنایت کن.
قال الباقر (ع): ( (من ادرک قائم اهل بیتى من ذى عاهه برى و من ذى ضعف قوى))
هر کسى که قائم اهلبیت مرا درک کند که دچار بیمارى باشد شفا یافته و هر کسى ضعیف و ناتوان باشد و نیرومند گردد.
قال على: ولو قد قام قائمنا ... لذهبت الشحناء من قلوب العباد))
اگر قائم ما قیام کند ... کینه ها از سینه ها بیرون مى رود.
13 ( (اللهم اقض عنا الدین و اغننا من الفقر انک على کل شى قدیر))
خداوندا قرض ما را ادا و فقر ما را به بى نیازى مبدل فرما به درستى که تو بر هر چیز قادر و توانایى.
6- ویژگى هایحکومت حضرت مهدى
1- گسترش عدالت اجتماعى
قال رسول الله: ( (لو لم یبق من الدنیا الا یوم واحد لطول الله ذلک الیوم حتى یخرج رجل من ولدى فیملا الارض عدلا و قسطا کما ملئت ظلما و جورا))
اگر از عمر دنیا جز یک روز باقى نمانده باشد خداوند آن روز را به قدرى طولانى فرماید تا آنکه مردى از فرزندان من خروج نماید و زمین را از عدل و داد پر سازد همچنانکه پر از ظلم و جور شده باشد.
2- تصحیح انحرافات اعتقادى
قال على (علیه السلام): ( (یعطف الهوى على الهدى اذا عطفوا الهدى على الهوى و یعطف الرّأى على القرآن اذا عطفوا القرآن على الرّأى)).
امام مهدى هواى نفس را به هدایت الهى بر میگرداند زمانى که مردم هدایت الهى را به خواسته هاى نفسانى برگردانده اند و آنگاه که مردم قرآن را تفسیر به رأى کنند. او آراء و نظریات را به قرآن گرایش دهد.
3- از بین رفتن مشکلات شیعیان
قال زین العابدین علیه السلام: ( (اذا قام قائمنا اذهب الله عن شیعتنا العاهه))[1]
زمانى که قائم ما اهلبیت قیام کند، خداوند متعال از شیعیان ما سختى و گرفتارى را بر مىدارد.
4- پاک شدن زمین از خیانتکاران
قال على علیه السّلام: «لینزعنّ قضاة السّوء و لیعزلنّ عنکم امراء الجور و لیطهّرنّ الارض من کلّ غاشّ».[2]
(امام مهدى علیه السّلام) قاضىهاى بد را برکنار و حاکمان ستمگر را عزل نموده و زمین را از وجود هر ناپاکى پاک مىگرداند.
5- حاکمیت دین واحد
قال الصادق علیه السّلام: «فوالله یا مفضّل لیرفع عن الملل و الادیان الاختلاف و یکون الدّین کلّه واحدا».[3]
اى مفضل! به خدا سوگند که (امام مهدى علیه السّلام) از میان ملتها و ادیان، اختلاف را بر مىدارد و دین همگان یکى شود.
6- رفاه اقتصادى
الف) قال الصادق علیه السّلام: «یطلب الرّجل منکم من یصل بماله و یأخذ منه زکاته فلا یجد احدا یقبل ذلک منه».[4]
در دولت مهدى علیه السّلام کسى به دنبال مستحق مىگردد تا زکاتش را بپردازد ولى شخصى را نمىیابد که از او قبول کند.
ب) قال رسول الله صلّى الله علیه و اله: «یتنعّم امّتى فى زمن المهدى نعمة لم یتنعّموا مثلها قطّ یرسل السّماء علیهم مدرارا و لا تدع الارض شیئا من نباتها الّا اخرجته»[5]
امت من در دوران مهدى علیه السّلام به نعمتهایى مىرسند که هرگز مانندش دیده نشده است. آسمان بارانش را پىدرپى مىفرستد و زمین نیز چیزى از گیاهان را در خود نگه نمىدارد بلکه آن را بیرون مىفرستد.
7- بیرون رفتن کینه از دل بندگان
قال على علیه السّلام: «لو قد قام قائمنا ... لذهبت الشّحناء من قلوب العباد»[6]
اگر قائم ما قیام کند ... عداوت و کینه از سینهها بیرون مىرود.
8- رهایى از بردگى
قال رسول الله صلّى الله علیه و اله: «به (بالمهدى) یخرج الذّلّ الرّقّ من اعناقکم».[7]
بوسیله او (امام مهدى علیه السّلام) طوق ذلت از گردن مردم خارج مىشود.
9- قاطعیت در برخورد با دشمنان
«یقوم القائم ... على العرب لشدید ... لیس شأنه الّا السّیف ... و لا یأخذه فى الله لومة لائم ....[8]
قائم علیه السّلام قیام مىکند ... بر عربها سخت مىگیرد ... فقط شمشیر را مىشناسد و در راه خدا ذرهاى چشمپوشى نمىکند.
10- مساوات
قال الباقر علیه السّلام: «و یسوّى بین النّاس حتّى لا ترى محتاجا الى الزّکاة».[9]
(امام مهدى علیه السّلام) اموال را میان مردم چنان به تساوى تقسیم مىکند که دیگر نیازمندى یافت نمىشود تا به او زکات دهند.
11- امنیت اجتماعى
الف)قال الصادق علیه السّلام: «فى قوله تعالى (وَلَیُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا)
نزلت فى القائم و اصحابه».[10]
آیه شریفه (و ترسشان را به امنیت و آرامش مبدّل ساخت) درباره قائم علیه السّلام و اصحاب او نازل شده است.
ب)
قال الصادق علیه السّلام: «اذا قام القائم حکم به العدل و ارتفع فى ایّامه الجور و امنت به السّبل»[11]
زمانى که قائم علیه السّلام ظهور کند، به عدالت حکم نموده و ستم در حکومتش برچیده مىشود و به سبب وجود آن حضرت راهها و جادهها امن مىگردد.
12- تکامل اندیشهها 13- کامل شدن اخلاق
«اذا قام قائمنا وضع یده على رؤوس العباد فجمع به عقولهم و اکمل به اخلاقهم».[12]
چون قائم ما قیام کند دستش را بر سر بندگان مىگذارد و عقول آنها را متمرکز ساخته و اخلاقشان را به کمال مىرساند.
13- حاکمیت جهانى
قال الباقر علیه السّلام: «فیفتح الله له شرق الارض و غربها»[13]
(امام مهدى علیه السّلام) با عنایت خداوند شرق و غرب زمین را فتح مىکند.
14- توسعهى راهها 16- ایجاد بهداشت عمومى
قال الصادق علیه السّلام: «و یوسّع الطّریق الاعظم و یهدم کلّ مسجد على الطّریق و یسدّ کلّ کوّة الى الطّریق و کلّ جناح و کنیف و میزاب الطّریق».[14]
جادههاى اصلى را ت وسعه مىدهد. هر مسجدى که بر سر راه باشد تخریب مىکند، بالکنها را مىشکند و پنجرههایى که به کوچه باز شود مىبندد، هر بالکن، فاضلاب و ناودانى را که به کوچهها باشد از بین مىبرد.
15- شکوفائى علم و دانش
قال الصادق علیه السّلام: «العلم سبعة و عشرون حرفا فجمیع ما جاءت به الرّسل حرفان فلم یعرف النّاس حتّى الیوم غیر حرفین فاذا قام قائمنا اخرج الخمسة و العشرین حرفا فبثّها فى النّاس ...»[15]
علم و دانش بیست و هفت حرف است و تمام آنچه پیامبران براى مردم آوردهاند دو حرف بیش نبوده و مردم تاکنون جز آن دو حرف را نشناختهاند، اما هنگامى که قائم ما قیام کند بیست و پنج حرف دیگر را آشکار مىسازد.
16- دوستى ویژه میان مردم
قال رسول الله صلّى الله علیه و اله: «اذا قام القائم جاءت المزاملة و یأتى الرّجل الى کیس اخیه فیأخذ حاجته لا یمنعه»[16]
هنگامى که حضرت قائم علیه السّلام بیاید دوستى و یگانگى برقرار مىشود بطورى که هر کس هر چه نیاز دارد بدون هیچ منعى از جیب برادر دین دارش برمى دارد.
[1] ( 1) شیخ صدوق خصال 2/ 541 ح 14
[2] ( 1). بحار/ 51/ 120.
[3] ( 2). بحار/ 51/ 120.
[4] ( 3). کشف الغمة 2/ 464
[5] ( 1). علامه مجلسى، بحار الانوار/ 51/ 83
[6] ( 2). شیخ صدوق، الخصال 2/ 626.
[7] ( 3). شیخ طوسى، کتاب الغیبه 185.
[8] ( 4). غیبت نعمانى 233
[9] ( 1). بحار 51/ 390
[10] ( 2). غیبت نمانى/ 240.
[11] ( 3). شیخ مفید، الارشاد 2/ 384.
[12] ( 4). بحار/ 52/ 336.
[13] ( 1). بحار/ 52/ 390.
[14] ( 2). شیخ طوسى، کتاب الغیبه 475.
[15] ( 3). بحار/ 52/ 336.
[16] ( 1). بحار/ 52/ 390.
لیست کل یادداشت های این وبلاگ